.Accare
Klantverhaal
Hoe digitalisering zorgverleners en cliënten van Accare verder helpt
Accare is een gespecialiseerde GGZ-instelling voor jeugd- en kinderpsychiatrie met bijna dertig locaties in Noord- en Oost-Nederland. Jaarlijks helpt Accare 13.000 kinderen met psychische problemen. De instelling geeft naast offline behandelingen ook online therapie, dankzij het toepassen van e-health. Hiermee biedt Accare extra flexibiliteit binnen de behandelingen.
Accare streeft ernaar dat haar behandelaren de beste hulp kunnen bieden. Daarom wilde Accare inzetten op digitalisering in de zorg. Samen met partner OGD realiseerde Accare een hybride cloudwerkplek. Deze nieuwe werkplek is veilig, flexibel en zorgt voor minder storingen.
.Uitdaging
Digitalisering in de zorg met een vernieuwde en toekomstbestendige cloudwerkplek voor de medewerker
Accare wilde inzetten op digitalisering in de zorg, omdat Accare up-to-date wilde blijven voor haar behandelaren en cliënten. Daarnaast stelden bestaande digitale zorgtoepassingen, zoals de ‘digi-poli’, steeds zwaardere eisen aan de ict-omgeving van Accare. De Citrix-werkplek van Accare was hiervoor niet meer geschikt.
Een toekomstbestendige, stabiele en prettige online werkplek was cruciaal. Medewerkers moesten altijd en overal kunnen werken in een beveiligde omgeving. Accare was hiervoor op zoek naar een ict-partner die goed met haar meedacht.
De manier waarop we met techniek omgingen zat aan de limiet. Vooral op het gebied van unified communications en beeldgebruik. Citrix kon ons niet meer leveren wat we nodig hadden. We voorzagen dat we op deze voet niet verder konden. We wilden blijven voorlopen op wat onze behandelaren nodig hebben.”
– John Kuin| Hoofd I&A bij Accare
.Oplossing
Van Citrix naar een moderne hybride werkplek
Accare heeft een best-value samenwerking met OGD. Dit houdt in dat OGD de functionele wensen van Accare vertaalt naar de best passende technische oplossing. John Kuin, hoofd I&A bij Accare zegt hierover: “We hebben ervoor gekozen om OGD volledige vrijheid te geven bij het inzetten van de techniek en de middelen. In dit project gaven we als klant ons doel en budget aan, waar OGD met haar expertise technische invulling aan gaf.”
OGD en Accare werkten op basis van doelstellingen, zoals ‘meebewegen van de werkplek in functionaliteit en prijs', ‘continuïteit’ en ‘tevredenheid’. Samen formuleerden OGD en Accare functionele eisen en startten het concept voor een hybride werkplek op basis van Windows 10 en Office 365.
Naast de levering van de nieuwe werkplek verzorgt OGD nog steeds lifecycle-management, service integratie en hosting, en beheer van het netwerk en de kantoorautomatisering. Hierbij hoort ook eindgebruikersondersteuning door een servicedesk op afstand en werkplekbeheer op locatie.
De oplossing van OGD leverde Accare de volgende voordelen op:
- Een agile werkplek: De werkplek is nu een flexibel fundament voor de duizend medewerkers van Accare. Elke medewerker heeft zijn eigen laptop waardoor hij of zij eenvoudig toegang heeft tot applicaties als Windows 10 en Office 365, maar ook tot het elektronisch patiëntendossier (EPD) van Accare.
- Adoptieprojecten en eindgebruikersondersteuning: Naast het realiseren van de werkplek, zorgde OGD ook voor een soepele ingebruikname ervan. Dankzij een op maat gemaakt adoptietraject konden de medewerkers met minimaal productieverlies aan de slag met de nieuwe werkplek. De coronamaatregelen vroegen om een extra flexibele aanpak rondom de migratie. OGD creëerde onder andere uitlegvideo’s en handleidingen over de nieuwe werkplek en stelde floorwalkers ter beschikking om extra ondersteuning te geven op locatie.
- Voorbereid op de toekomst: de nieuwe werkplek zorgt voor schaalbaarheid, waardoor Accare nu beter voorbereid is op de volledige overstap naar de cloud. De instelling kan applicaties in de toekomst zonder enige moeite overzetten naar de cloud.
Toen corona kwam konden we gelijk aan de slag. We zijn naadloos overgegaan van behandelingen op locatie naar behandelingen online. Medewerkers gaven de migratie ruim een 8.
– John Kuin | Hoofd I&A bij Accare
.Resultaat
Een 8 voor de werkplek en minder storingen
Accare is erg tevreden met de nieuwe werkplek. De medewerkers van Accare hebben de migratie als zeer positief ervaren. Zij gaven gemiddeld een 8 voor het hele traject. Daarnaast leverde de nieuwe werkplek Accare ook de volgende resultaten op:
- Verbeterde eindgebruikerservaring: dankzij de nieuwe werkplek kunnen medewerkers overal vandaan werken. Ze zijn tevreden over de stabiliteit, snelheid en het gebruiksgemak van de werkomgeving. Gemiddeld geven ze een 8 voor de werkplek, waardoor de waardering van de werkplek met 12 procent is gestegen ten opzichte van de oude Citrix-werkplek. “De eindgebruikerstevredenheid is superpositief”, stelt John Kuin.
- Verbeterde cliëntenzorg: Medewerkers zijn flexibeler en tevreden met de werkplek. “En dat speelt natuurlijk ook weer mee in het bieden van de beste hulp aan onze cliënten. Medewerkers kunnen nu ook online consulten organiseren, wat cliënten extra flexibiliteit geeft en een waardevolle toevoeging is op de offline behandelingen.”
- Een veilige werkomgeving: de dataveiligheid is verbeterd. Laptops zijn beveiligd met Bitlocker en conditional access, en persoonlijke bestanden zijn verplaatst van servers op het OGD IaaS-platform naar OneDrive.
- Minder productiviteitsverlies: storingen van de oude Citrix-werkplek zorgden ervoor dat alle medewerkers tijdelijk niet konden werken. Accare ervaart nu een minimaal aantal storingen met betrekking tot de werkplek, omdat deze vrijwel alleen impact hebben op individuele medewerkers.
“Dankzij de best-value samenwerking hebben we meer gekregen dan we verwacht hadden.” – John Kuin| Hoofd I&A bij Accare