.Havenbedrijf Rotterdam
Klantverhaal
Waarom de nieuwe werkplek van Havenbedrijf Rotterdam een 7,5 krijgt
Rotterdam is de grootste haven van Europa en een logistiek knooppunt van wereldniveau. Je kunt het zo gek niet bedenken: van sinaasappelsap tot papier en van computers tot grondstoffen voor de chemische industrie, het is ‘de toegangspoort tot Europa’. Het is de trots van Nederland. Het Havenbedrijf heeft als missie om de veiligheid en ontwikkeling van de haven van Rotterdam te verzorgen. Daarom zet de haven in op duurzaamheid, digitalisering en innovatie. Dat doet het bedrijf met 1.270 interne medewerkers en 300 externe medewerkers. De organisatie heeft ruim 2.100 accounts, variërend van kantoorplekken tot werkplekken op verkeerscentrales en op patrouillevaartuigen.
Foto: Leon Willems
.Uitdaging
Een optimale werkplek waarmee de medewerkers op een slimme en veilige manier samenwerken
Havenbedrijf Rotterdam zocht een partner die haar aan een digitale werkplek kon helpen voor haar 1.270 medewerkers. Het doel van de werkplek is dat medewerkers effectiever kunnen werken en dat de security sterker is. De digitale werkplek is voor het Havenbedrijf van strategisch belang: de primaire processen zijn ervan afhankelijk. Wanneer deze doelstellingen zijn behaald, houdt het Havenbedrijf meer tijd over voor primaire processen binnen de haven.
Het Havenbedrijf wilde dat de werkplek geschikt was voor verschillende typen medewerkers met verschillende wensen en eisen. De grote diversiteit aan rollen is teruggebracht tot een aantal persona’s met uiteenlopende werkplekken:
- een klassieke werkplekomgeving, met Microsoft endpoint configuration manager voor verkeerscentrales en kantoorpersoneel;
- een cloud managed werkplek via Intune voor kantoormedewerkers die meer rechten nodig hebben, zoals ontwikkelaars en ontwerpers (waaronder Apple-gebruikers);
- een Azure Virtual Desktop met remote apps voor medewerkers van externe partijen.
Daarnaast was de organisatie op zoek naar totale ontzorging van de generieke ict-dienstverlening, zoals:
- de servicedesk;
- het werkplekbeheer;
- het systeembeheer.
We waren op zoek naar een veilige, moderne digitale werkplek. Deze werkplek moest geschikt zijn voor al onze persona's. – Claudia de Andrade | CIO bij Havenbedrijf Rotterdam
.Oplossing
Een wendbare en toekomstbestendige werkplek met de juiste partner
OGD ontwikkelde verschillende werkplekken voor de verschillende persona’s. De implementatie van deze werkplekken gebeurde in de coronaperiode. Dit was een flinke uitdaging, maar de eindgebruiker heeft weinig gemerkt van het ingewikkelde proces. Dankzij de inzet van PowerApps verliep de laptopwissel soepel. De medewerkers van het Havenbedrijf gaven OGD hiervoor dan ook een waardering van een 4,4 gemiddeld (op een schaal van 5).
Ook is er tijdens het implementatieproces geen enkele P1-verstoring geweest. P1-verstoringen zijn verstoringen van kritieke systemen en processen. Voor het Havenbedrijf is het natuurlijk van cruciaal belang dat alle processen goed werken en doorgaan. Dankzij de soepele uitrol konden deze verstoringen het Havenbedrijf bespaard blijven.
“De waardering van de eindgebruikers voor de migratie was bovengemiddeld: een 4,4 op een schaal van 5. Zelfs 96 procent gaf aan tevreden te zijn met de migratie. Dit is bijzonder, want in de meeste gevallen levert een migratie niet zulke hoge waardering van de eindgebruiker op. Dit laat zien hoe succesvol de transitie was.” – Claudia de Andrade | CIO van Havenbedrijf Rotterdam
Havenbedrijf Rotterdam selecteerde OGD als partner om de volgende redenen:
- Het Havenbedrijf was niet alleen op zoek naar een uitvoerende partij, maar ook naar een sparringpartner met wie zij kon samenwerken aan verdere digitalisering. Dit paste goed in de langetermijnvisie van het Havenbedrijf. Voor het Havenbedrijf sprong de openheid en oprechtheid van OGD eruit.
- De haven wilde graag voorspelbaarheid in de kosten. OGD hanteert een agile-werkmethode en levert vaste capaciteit voor niet-standaardwerk. OGD werkt volgens de DevOps-werkwijze. Zij doen dit samen met de haven, die de product owners levert. Hierdoor houdt het Havenbedrijf grip op haar ict en de prioriteiten.
“De samenwerking met OGD heeft bevestigd dat een betrouwbare en moderne werkplek een van de speerpunten is voor het Havenbedrijf en haar medewerkers om hun werk te kunnen doen, ongeacht waar ze zich bevinden. De werkplek is een succes, daarom is er draagvlak om ook met andere zaken aan de slag te gaan.”
- Claudia de Andrade | CIO bij Havenbedrijf Rotterdam
.Resultaat
Tevreden eindgebruikers en een veilige en moderne werkplek
Dankzij de nieuwe werkplek en het uitbesteden van de generieke ict-dienstverlening heeft het Havenbedrijf meer tijd over voor het primaire proces. De organisatie kan zich nu richten op innovatie en automatisering, waardoor ze de dienstverlening naar een nog hoger niveau tilt.
Verder levert de werkplek de volgende resultaten op voor het Havenbedrijf:
- Een 7,5 voor medewerkerstevredenheid: medewerkers zijn tevreden met de nieuwe werkplek. De medewerkerstevredenheid is na de implementatie van de nieuwe werkplek zelfs verder gestegen. De score is nu een 7,5, dat is een stijging van bijna 5% ten opzichte van de oude werkplek. Dit laat zien dat de werkplek aansluit bij alle verschillende persona’s met hun eigen wensen en werkzaamheden.
- Daling in het aantal meldingen met 16,6%: het aantal servicedesk-aanvragen is na de nieuwe werkplek aanzienlijk gedaald. “We zien een verschil van 200 telefoontjes per maand, wat een daling van 16,6% betekent. Als eindgebruikers geen noodzaak voelen om te bellen hebben ze meer tijd over voor hun werk. En dat is natuurlijk weer positief voor de productiviteit.”
- Een goede samenwerking en gezamenlijke toekomstvisie: het Havenbedrijf en OGD werken samen op een agile-DevOps-manier. OGD levert een scrummaster en specialisten die samenwerken met product owners van het Havenbedrijf. Dit is een nauwe manier van samenwerken, het Havenbedrijf weet precies waarom specifieke keuzes gemaakt worden. Dit werkt prettig voor het Havenbedrijf. Het bedrijf wil zo min mogelijk afhankelijk van haar leverancier zijn. De organisatie wil regie houden over de dienstverlening met haar eigen mensen. De samenwerking met DevOps-experts van OGD past daar heel goed bij.
- Proactiviteit van OGD die zich uit in de securitydienstverlening: de haven heeft vertrouwen in OGD als partner als het gaat om hun informatieveiligheid. OGD voorziet het Havenbedrijf proactief van security-dienstverlening. Ook heeft het Havenbedrijf veel vertrouwen in de veiligheid van de werkplek. Claudia: “De werkplek krijgt nu heel frequent security-updates. Het is business as usual geworden.”