.Flanderijn
Klantverhaal
Flanderijn verhaalt incasso’s nu met 83% zekerheid door machine learning-voorspellingen
Flanderijn is een van de grootste incasso- en gerechtsdeurwaardersorganisaties van Nederland. Het bedrijf kenmerkt zich door haar maatschappelijk verantwoorde aanpak. Deze vooruitstrevende organisatie wilde meer inzichten halen uit haar grote hoeveelheid data. Ze zagen een grote kans in het voorspellen van de uitkomst van vorderingen omdat ze hiermee hun organisatie zouden verbeteren.
OGD wist dit doel te bereiken door succesvol een machine learning-model toe te passen. Deze toepassing voorspelt nu in 83% van de gevallen correct of een incasso verhaald gaat worden of niet. Door het advies van het machine learning-model kunnen de medewerkers van Flanderijn nu beter en sneller hun werk doen, waardoor ze nog meer ruimte hebben voor het helpen van schuldenaren.
.Uitdaging
softwarepakketten die grote hoeveelheden data verzamelen
Flanderijn werkt net als veel andere bedrijven met steeds meer softwarepakketten die grote hoeveelheden data verzamelen. Tot voor kort had Flanderijn hiermee inzicht in de verhaalde vorderingen, maar niet in wie er in de toekomst wel of niet ging betalen. Ze wilden ook hier inzicht in, zodat ze met grote zekerheid de uitkomst van incasso’s zouden kunnen voorspellen. Zo wilden ze met predictive analytics hun organisatie verbeteren.
.Oplossing
De machine-learning oplossing
Met de machine learning-oplossing van OGD is deze droom realiteit geworden. De data scientists van OGD gingen aan de slag met de gegevens van Flanderijn en deden onderzoek naar de organisatie en haar wensen. Deze data en kennis combineerden ze in een machine learning-model. Het eerste model was voor 62% accuraat en voldeed hiermee al aan de initiële verwachtingen. Door het model steeds verder te verfijnen, kwam OGD uiteindelijk uit op een oplossing die voor maar liefst 83% van de incasso’s de uitkomst correct voorspelde.
.Resultaat
Verbeteringen op basis van nieuwe inzichten
Op basis van de machine learning-voorspellingen van OGD krijgen medewerkers van Flanderijn advies over de incasso’s die ze het beste als eerste kunnen behandelen. Hiermee voeren ze hun werk sneller en effectiever uit. Zo kan Flanderijn haar business processen verbeteren op basis van deze nieuwe inzichten. Daarnaast biedt dit de organisatie meer ruimte voor maatschappelijk verantwoord incasseren; hun medewerkers hebben meer tijd voor het helpen van schuldenaren om hogere schulden te voorkomen. Een geweldig resultaat dus dat Flanderijn geholpen heeft haar organisatie te verbeteren.